kwiecień 2021
Konferencja
Autyzm – porozmawiajmy praktycznie
Konferencja „Autyzm – porozmawiajmy praktycznie” była zorganizowana przez Zespół Szkół nr 6 oraz Stowarzyszenie Dla Dobra. Chcieliśmy w ten sposób wziąć swój udział
w Dniu Świadomości Autyzmu.
Naszą tygodniowa konferencja została objęta honorowym patronatem Dziekana Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji dr hab. prof. UŚ Krzysztofa Marka Bąka, z czego jesteśmy bardzo dumni.
program konferencji
Konferencja była cyklem 5 spotkań online o zróżnicowanej tematyce, mającej na celu przybliżyć problematykę edukacji oraz terapii osób ze spoktrum autyzmu.
Autyzm porozmawiajmy praktycznie o…:
… RZECZYWISTOŚCI
dr Grażyna Adamczyk, Zespół Szkół nr 6 w Rybniku „Otwarcie Tygodnia Świadomości Autyzmu w ZS6 w Rybniku”
dr Dorota Prysak, Uniwersytet Śląski „Autyzm czy głęboka wieloraka niepełnosprawność? Oczami praktyka łączącego teorię w codziennej praktyce pedagogicznej.”
… O WSPIERANIU NASTOLATKA
mgr Emilia Musiolik, Zespół Szkół nr 6 w Rybniku „Zachowania trudne i wsparcie instytucjonalne”
mgr Monika Zielenkiewicz, Zespół Szkół nr 6 w Rybniku „Problemy komunikacyjne”
mgr Edyta Ćmiel, Zespół Szkół nr 6 w Rybniku „Trening umiejętności społecznych”
… O PRZYGOTOWANIU DO ZAWODU
dr Marek Niemiec, mgr Tatiana Szuła, Zespół Szkół nr 6 w Rybniku „Aspiracje zawodowe uczniów ze spektrum autyzmu”
dr Magdalena Bełza – Gajdzica, Uniwersytet Śląski „Specjalne potrzeby edukacyjne studentów ze Spektrum Zaburzeń Autystycznych”
… O TERAPII
„Formy rewalidacji osób ze spektrum autyzmu na przykładzie Zespołu Szkół nr 6 w Rybniku”
Terapeuci: mgr inż. Barbara Bauerek-Matloch, mgr Monika Bielińska-Wawoczny, mgr inż. Bożena Gawenda-Grabiec, mgr Anna Gwóźdź, mgr Marek Matuła, mgr Anna Wołowiec.
… SENSORYCE
mgr Aleksandra Ochojska-Paluch, Zespół Szkół nr 6 w Rybniku oraz mgr Magdalena Baraniak, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rybniku „Trudności w percpecji sensorycznej w spektrum autyzmu”
Sukces konferencji
Autyzm
Autyzm nie jest chorobą, to zespół zaburzeń rozwojowych, które sprawiają, że życie
i rozwój osoby z tymi zaburzeniami przebiega inaczej niż standardowo. Spektrum autyzmu oznacza przede wszystkim, że każdy z diagnozą autyzmu jest zupełnie inny, charakteryzują go różnie nasilenia cech i zachowań wynikających z autyzmu. Może
przybierać bardzo różną postać, od łagodnej po taką która prowadzi do poważnych
trudności w każdej sferze życia. W Polsce obecnie spektrum autyzmu diagnozowane jest u 1 na 100 dzieci.
Pierwsze objawy występują zazwyczaj przed ukończeniem 3 roku życia i należą do nich
przede wszystkim różnorakie problemy i zaburzenia w interakcjach społecznych, zaburzenia komunikacji oraz występujące stereotypowe zachowania. Najczęściej u małych dzieci objawia się to m.in.:
– problemach z opóźnieniem mowy lub całkowitym jej brakiem
– brakiem kontaktu wzrokowego i wskazywania palcem
– brakiem umiejętności naśladowania
– trudności w odczytywaniu mimiki, rozumieniu uczuć drugiej osoby
– powtarzanie słów lub zdań ( echolalia)
– przywiązanie do ustalonego rytmu dnia i sytuacji
– sztywność zachowań
– stereotypie ruchowe lub autostymulacje np. trzepotanie rękami, kręcenie drobnymi
przedmiotami itd.
Czy autyzm można wyleczyć?
To zaburzenie rozwojowe , które zostaje na całe życie. Jednak dzięki różnorodnym formom terapii i dostępnej pomocy , można w znaczącym stopniu poprawić poziom funkcjonowania dziecka z diagnozą spektrum autyzmu , jak i całej rodziny. Ważne jest wczesna diagnoza i rozpoczęcie możliwie jak najwcześniej terapii, które umożliwiają dzieciom jak najlepsze wykorzystanie swoich możliwości i życie w rodzinie oraz w społeczeństwie.
Autyzm wpływa na całe życie , zarówno osoby z diagnozą , jak i całej rodziny. Dlatego tak ważna jest akceptacja i zrozumienie.
Jak zachowywać się wobec osób ze spektrum autyzmu? Jak Pomóc im funkcjonować w niełatwym dla nich świecie ?
– Akceptuj- nie naprawiaj, tylko staraj się zrozumieć; pamiętaj ,że akceptacja dla drugiej osoby to szacunek dla jej granic i potrzeb;
– zmieniaj rzeczywistość społeczną a nie osoby ze spektrum autyzmu
– organizując jakiekolwiek przedsięwzięci społeczne, kulturalne czy edukacyjne z udziałem osób ze spektrum: dowiedz się jakie są potrzeby danych osób, rezygnuj z przeciążeń sensorycznych ( światło, muzyka), w razie potrzeby zapewnij dostęp do słuchawek
– nie powielaj stereotypów, nie stygmatyzuj
– wzmacniaj , buduj , wydobywaj mocne strony
Jedną z zasad najważniejszych dla wszystkich osób mających kontakt z osobami ze spektrum autyzmu, powinna być według mnie zasada- poznaj, zanim ocenisz.
0 komentarzy